Exerciții
5.4. Completează spațiile libere:
a) Magnetul este un corp care atrage.....................................................................
b) Generatoare electrice (surse electrice) sunt dispozitive care au rolul de a ………………… și de a menține …………………………………… printr-un circuit.
c) Becul este un dispozitiv care transformă energia electrică în …………………
d) Rezistorul este un dispozitiv care transformă energia electrică în ………………
e) Motorul este un dispozitiv care transformă energia electrică în …………………
f) Curentul electric trece prin circuit când întrerupătorul este ……………………
5.5. Dă două exemple de:
a) surse electrice
b) aparate electrocasnice care au motor electric.
c) aparate electrocasnice care au rezistor electric.
d) conductoare electrice
5.6. Scrie în dreptul fiecărui desen ce fel de interacțiuni au loc între cele două corpuri:
a)
b)
c)
d)
5.7. Cum explici orientarea unui magnet suspendat de un fir pe direcția N.G.-S.G.?
5.8. Care dintre următoarele materiale sunt atrase de un magnet: nichel, lemn, argint, fier, sticlă, aluminiu, cobalt, oțel, aur.
5.9. Între un magnet și un metal feromagnetic se exercită întotdeauna forțe de:
a) Atracție
b) Respingere
c) Atracție sau respingere în funcție de cum așezăm polii magnetului.
5.10. Răspunde cu adevărat sau fals privind următoarele afirmații:
a) Corpurile electrizate resping corpurile ușoare.
b) Corpurile electrizate sunt neutre din punct de vedere electric.
c) Un corp electrizat pozitiv are mai mulți protoni în nucleu.
d) Un corp electrizat negativ are mai puțini electroni în învelișul electronic.
e) Atomul este o particulă neutră din punct de vedere electric.
f) Fulgerul este descărcarea electrică dintre un nor electrizat și un corp electrizat de pe Pământ.
g) Incendiile electrice nu se sting cu apă.
5.11. Desenează schema unui circuit electric format din acumulator electric, mixer, bec, plită electrică și întrerupător închis.
5.12. Care dintre următoarele materiale sunt conductoare electrice: argint, sticlă, plastic, grafit, fier, cupru, ebonită, zinc, plumb, grafit, aer, apă, cauciuc?
5.13. Care sunt avantajele legării în paralel a becurilor?
5.14. Precizează ce becuri se aprind în următorul circuit electric, când:
a) Se închid întrerupătoarele k1, k3 și k4 ?
b) Se închid întrerupătoarele k2, k3 și k4 ?
c) Se închid întrerupătoarele k1, k2 și k4 ?
d) Cum sunt legate cele patru becuri ?
5.15. Unde trebuie plasat un ampermetru și un voltmetru pentru a măsura intensitatea curentului electric ce trece prin bec și tensiunea la bornele becului?
5.16. Precizează ce becuri se aprind în următorul circuit electric, când:
a) Se închid întrerupătoarele k1, k2 și k3 ?
b) Se închid întrerupătoarele k1 și k2 ?
c) Se închid întrerupătoarele k1 și k3 ?
d) Se închid întrerupătoarele k2 și k3 ?
e) Cum sunt legate cele trei becuri ?
5.17. Ce se întâmplă în circuit dacă:
a) Becul B2 se arde ?
b) Se închide întrerupătorul k ?
5.18. În figura de mai jos avem un circuit.
Se cere:
a) Din ce elemente este format acest circuit electric ?
b) Ce măsoară instrumentele A și V și cum sunt legate ele cu becul ?
c) Reprezintă sensul curentului.
d) Dacă becul se arde, ce se va întâmpla cu celelalte elemente de circuit? De ce?
5.19. În care din cele patru situații de mai jos, luminează becul?
5.20. Precizează ce becuri luminează când:
5.21. Se dă următorul circuit în care toate becurile luminează normal, când se închide întrerupătorul.
Se cere:
a) Cum sunt legate becurile ?
b) Ce măsoară voltmetrul și ce valoare arată el ?
c) Ce măsoară ampermetrul și ce valoare arată el ?
d) Care sunt valorile nominale ale becului B2 ?