III.2. Glucidele (Carbohidrați sau hidrați de carbon)
- III.2.1. Generalități despre glucide.
- III.2.2. Activitate experimentală: Studiul proprietăților glucozei.
- III.2.3. Activitate experimentală: Studiul proprietăților zaharozei (zahărului).
- III.2.4. Activitate experimentală: Studiul proprietăților amidonului.
III.2.1. Generalități despre glucide.
Glucidele sunt catalogate ca macronutrienți, alături de lipide și proteine. Carbohidrații sunt substanțe organice formate doar din carbon, hidrogen și oxigen.
🔦 Observație
Glucidele ne asigură un aport energetic cuprins între 50 și 55%, astfel constituind baza sursei de energie pentru corpul nostru. Acestea se descompun ușor, fiind acceptate de metabolismul nostru fără probleme.
Acestea au dublu rol: susțin organismul energetic și îl structurează.
Glucidele sunt utilizate pentru menţinerea temperaturii corporale, întreţinerea funcţiilor vitale şi asigură energia pentru eforturile musculare. Sistemul nostru nervos, creierul şi alte organe cum ar fi inima, plămânii, rinichii, intestinul şi celulele sanguine au în mod special nevoie de glucide şi nu pot funcţiona normal fără acestea.
Glucidele se divid în 3 clase:
- Monozaharide (cea mai importantă fiind glucoza care este principala sursă de energie a celulelor. Ea este considerată cea mai importantă deoarece se găsește în sânge în cantitate de aproximativ 1 gram pe litru);
- Dizaharidele (zaharoza/zahărul, lactoza din lapte, fructoza din fructe);
- Polizaharide (amidon, celuloză, maltoză etc.)
🔦 Observație
Glucidele simple (glucide rele) cuprind monozaharidele și dizaharidele, iar restul de oligozaharide și polizaharidele fac parte din glucidele complexe (glucide bune). Carbohidrații simpli sunt absorbiți de către organism, ulterior fiind transformați în sursă de energie. Față de aceștia, carbohidrații complecși sunt transformați în glucide simple prima dată și doar ulterior sunt absorbiți. Carbohidrații complecși se absorb într-un timp mai îndelungat, astfel ei aduc o serie de beneficii organismului: sațietate îndelungată, evitarea creșterii glicemiei, iar pe o perioadă mai lungă, influențează pozitiv colesterolul HDL, scăzând numărul bolilor cardiovasculare.
CARBOHIDRAȚI BUNI
- Cereale integrale
- Fructe
- Legume
- Orzul
- Lintea
- Orezul brun
- Năutul
- Fasolea
- Biscuiții de ovăz
- Pâine integrală
CARBOHIDRAȚI RĂI!
- Cereale rafinate
- Gogoși
- Biscuiți
- Chipsuri
- Băuturi acidulate
- Prăjituri
- Siropuri extrase din dulceață
- Pâine albă
RECOMANDĂRI NUTRIȚIONALE:
La copii, necesarul de carbohidrați trebuie să fie asigurat în mare parte de legume, fructe și cereale. Prin urmare, se recomandă evitarea dulciurilor concentrate, precum ciocolata, bomboanele.
🔦 Observație
Aportul glucidic scăzut duce la hipocalcemie (scăderea calciului în sânge), care se manifestă prin durere de cap (cefalee), somnolență, scăderea memoriei. De asemenea, apare dezechilibrul acido-bazic, iar organismul nu mai are capacitatea de a-și asigura arderea grăsimilor și de a acoperi necesarul caloric zilnic.
Atenție!
Aportul exagerat de glucide poate duce la obezitate deoarece glucidele consumate nu sunt folosite drept sursă de energie, astfel transformându-se în țesut adipos subcutanat. De asemenea, nivelul crescut de carbohidrați determină hiperlipemie (creşterea cantităţii de lipide în sânge), hiperglicemie (prea multă glucoză în sânge), insulinism (creșterea cantității de zahăr în sânge și în urină). În unele cazuri, zahărul în cantități mari poate provoca diaree. Aportul glucidic crescut poate afecta ficatul, rinichii, tubul digestiv și alte organe.
INDEX GLICEMIC ALIMENTE
Mare (> 70) Glucoză, miere, fulgi de porumb, pâine albă, cartofi prăjiţi sau piure, biscuiţi, banane coapte, orez, morcovi.
Mediu (55 – 70) Cartofi copţi sau fierţi, sucuri de fructe, compoturi, ananas, paste făinoase.
Mic (< 55) Piersici, mere, portocale, lapte, iaurt, fasole păstăi, arahide, soia, legume verzi, mazăre verde sau uscată, ciuperci, struguri, portocale, grapefruit, sucuri de legume.
III.2.2. Activitate experimentală: Studiul proprietăților glucozei.
👀 Experiment: Proprietățile fizice ale glucozei
Materiale necesare:
Glucoză alimentară, apă.
Descrierea experimentului:
- Observă proprietățile fizice ale glucozei alimentare: stare de agregare, culoare, gustul (numai la cea alimentară), solubilitatea în apă.
- Ce constați?
Glucoza este o substanță solidă, cristalizată, albă, cu gust duce, solubilă în apă.
Concluzia experimentului:
Glucoza este cea mai importantă sursă de energie a organismului
👀 Experiment: Reacția glucozei cu azotatul de argint amoniacal și obținerea oglinzilor
🔥 Atenție! Azotatul de argint, denumit și piatra iadului, este toxic și caustic și poate provoca arsuri în contact cu pielea!
🔥 Atenție! Soluțiile concentrate de amoniac sunt toxice și produc iritații puternice ale mucoaselor, dacă sunt inhalați vaporii.
Materiale necesare:
Azotat de argint, soluție de amoniac, soluție de glucoză, pahar cu apă caldă, eprubetă foarte curată.
Descrierea experimentului:
- Pune într-o eprubetă foarte curată câteva cristale de azotat de argint și adaugă soluție de amoniac până când apare un precipitat.
- Adaugă soluție de amoniac până când precipitatul format se dizolvă complet.
- Adaugă 2-3 mL de soluție de glucoză și introdu eprubeta într-un pahar cu apă caldă
- Ce constați?
Glucoza cu azotatul de argint amoniacal depune pe pereții eprubetei o oglindă de argint.
Concluzia experimentului:
Glucoza are caracter reducător, reducând ionii Ag+ la Ag metalic. Această proprietate a glucozei stă la baza folosirii ei pentru obținerea oglinzilor.
👀 Experiment: Reacția de recunoaștere a glucozei cu acid sulfuric
🔥 Atenție! Experiment demonstrativ efectuat numai de către profesor!
🔥 Atenție! Acidul sulfuric este caustic!
Materiale necesare:
Soluție de glucoză, 2 mL acid sulfuric concentrat, eprubetă.
Descrierea experimentului:
- Pune într-o eprubetă 2 mL soluție de glucoză și adaugă tot 2mL de acid sulfuric concentrat, înclinând eprubeta astfel încât acidul să se prelingă pe pereții eprubetei.
- Ce constați?
La limita de separare a celor două straturi formate se observă apariția unui inel de culoare brună-închis.
Concluzia experimentului:
Glucoza, sub acțiunea acidului sulfuric concentrat, se scindează treptat formând un amestec de compuși de degradare, cu compoziție nedefinită, insolubili în apă, de culoare brun-închis sau neagră.
👀 Experiment: Identificarea glucozei cu albastru de metilen
🔥 Atenție! când lucrezi cu apa fierbinte!
🔥 Atenție! hidroxidul de sodiu, denumit și sodă caustică, poate produce arsuri grave în contact cu pielea!
Materiale necesare:
Soluție de glucoză 1%, 1 mL albastru de metilen (C16H18ClN3S), hidroxid de sodiu (NaOH) 2%, eprubetă, apă fierbinte.
Descrierea experimentului:
- Pune într-o eprubetă 2mL soluție de glucoză, adaugă 1ml hidroxid de sodiu 2% și 1mL albastru de metilen.
- Încălzește eprubeta câteva minute pe o baie de apă.
- Ce constați?
Se observă dispariția culorii albastre, care reapare la răcire până când întreaga cantitate de glucoză este complet oxidată.
Concluzia experimentului:
Glucoza are caracter reducător, reducând ionii Ag+ la Ag metalic. Această proprietate a glucozei stă la baza folosirii ei pentru obținerea oglinzilor.
III.2.3. Activitate experimentală: Studiul proprietăților zaharozei (zahărului).
👀 Experiment: Proprietățile fizice ale zaharozei
Materiale necesare:
Zahăr, apă, alcool etilic.
Descrierea experimentului:
- Observă proprietățile fizice ale zahărului : stare de agregare, gust, solubilitatea în apă și în alcool etilic.
- Ce constați?
Zahărul este o substanță solidă, cristalizată, albă, cu gust duce, solubilă în apă și insolubilă în alcool.
👀 Experiment: Caramelizarea zahărului și carbonizarea zahărului
🔥 Atenție! Experiment demonstrativ efectuat numai de către profesor!